Bezpieczny kierujący jednośladem

Bezpieczny kierujący jednośladem

W związku z rozpoczęciem sezonu rowerowego i motocyklowego, ze szczególnym apelem o rozważną jazdę – zgodną z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, zwracamy się do kierujących tymi pojazdami.

Wypadek z udziałem prowadzącego jednoślad, najczęściej kończy się ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu, a nawet i śmiercią. Nie zawsze kierujący tymi pojazdami są sprawcami tych zdarzeń, dlatego prosimy aby inni użytkownicy drogi również zachowali rozwagę i życzliwość wobec tych niechronionych uczestników ruchu drogowego.

 

PORADY I WSKAZÓWKI DLA ROWERZYSTÓW

Sezon rowerowy – rozpoczęty

Wraz z rozpoczęciem sezonu rowerowego na naszych drogach wzrasta liczba  jednośladów. Co raz częściej rower staje się wygodnym i szybkim środkiem transportu zwłaszcza do pracy.

Warto jednak pamiętać, że jeżdżąc rowerem po drodze podlegamy przepisom o ruchu drogowym. Za ich złamanie nie otrzymamy punktów karnych, ale możemy zostać ukarani mandatem karnym.

W roku 2017 w Małopolsce odnotowaliśmy 439 ofiar wypadków z udziałem rowerzystów, w których 19 osób poniosło śmierć (tj. o 7 więcej niż w roku ubiegłym), a 420 zostało rannych, ponadto rowerzyści spowodowali  220 wypadków drogowych. 

Rowerzyści to tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego i jak nazwa wskazuje są znacznie bardziej narażeni na niebezpieczeństwo na drodze. Jazda jednośladem wymaga pełnego panowania nad rowerem, a prędkość powinna być dostosowana do aktualnie panujących warunków oraz umiejętności jadącego.

Wsiadając na swój rower po zimowej przerwie warto zrobić jego przegląd i upewnić się, czy jest w pełni sprawny, oraz czy posiada wszystkie wymagane przepisami elementy. Jeżdżąc niesprawnym rowerem narażamy siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo.  

Rower musi być wyposażony w:

  1. światło pozycyjne przednie o barwie białej lub żółtej selektywnej,
  2. światło pozycyjne tylne barwy czerwonej -  może być migające,
  3. światło odblaskowe tylne czerwone o kształcie innym niż trójkąt,
  4. przynajmniej jeden sprawnie działający hamulec,
  5. dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nie przeraźliwym dźwięku.

Za nieprawidłowe wyposażenie roweru można otrzymać mandat karny w wysokości od 20 – 500 złotych.

Aby jeździć rowerem po drogach publicznych bez uprawnień należy mieć ukończone 18 lat. Osoby między 10, a 18 rokiem życia  są obowiązani posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii B1, AM, A1 lub T.

Ponadto warto pamiętać:

  • kierując rowerem należy korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, zachowując szczególną ostrożność i ustępując miejsca pieszym,  
  • dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

Kierującemu rowerem zabrania się:

  • jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu - dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego,
  • jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
  • czepiania się innych pojazdów.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone  wyjątkowo gdy:

  • opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem lub szerokość chodnika wzdłuż drogi po której ruch pojazdów jest  dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),

Uwaga! rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych jako pieszy prowadzący rower.

Kolumna rowerów:

Jadąc np. na wycieczkę w kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że liczba rowerów jadących w kolumnie nie powinna przekraczać 15. Odległość między kolumnami rowerzystów nie może być mniejsza niż 200 metrów.

Pamiętajmy, jadąc rowerem obie ręce musimy trzymać na kierownicy, rozmowa przez komórkę bez zestawu głośnomówiącego jest zabroniona i naraża nas na mandat karny w wysokości 200 złotych.

Rower a alkohol

Na koniec warto przypomnieć, że wprawdzie wsiadając na rower pod wpływem alkoholu nie stracimy prawa jazdy, ale narażamy innych uczestników ruchu na obrażenia, a siebie na grzywnę w wysokości nawet 500 złotych.

Apelujemy, tak do rowerzystów jak i kierujących pojazdami samochodowymi, aby bacznie obserwowali drogę, stosowali się do obowiązujących przepisów aby na naszych drogach było bezpiecznie.

 

PORADY I WSKAZÓWKI DLA MOTOCYKLISTÓW

Motocykliści wrócili na drogi po zimowej przerwie

Sezon motocyklowy już w pełni rozpoczęty. Ocieplenie i słoneczna pogoda sprawiły, że na drogach pojawili się kierujący motocyklami.

Pasjonaci motocykli to osoby, dla których jazda tym pojazdem to prawdziwa przyjemność. Zdarzają się również tacy, którzy wsiadają na motocykl i ponosi ich wyobraźnia, nie zwracają uwagi na jakiekolwiek zasady i przepisy na drodze.  Brawurowa jazda, niebezpieczne zachowania, w tym nadmierna prędkość to najczęstsze przewinienia motocyklistów.

W 2017 roku na terenie Małopolski doszło do 291wypadków drogowych z udziałem motocyklistów, w których 15 osób zginęło, a  278 zostało rannych. Można powiedzieć, że co 13. ofiara śmiertelna na drodze to kierujący motocyklem.

Zapewne wielu wypadków można byłoby uniknąć, gdyby motocykliści przestrzegali przepisy ruchu drogowego, a kierowcy pozostałych pojazdów uszanowali ich prawa.

Motocyklista przy zderzeniu z samochodem, czy przeszkodą na drodze zazwyczaj odnosi poważne obrażenia ciała lub ponosi śmierć. Często zdarza się, ze młodzi ludzie jeżdżą motocyklami nie mając do tego uprawnień i doświadczenia.

Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze motocykliści powinni stosować kilka podstawowych zasad:

  • zachować odstęp od innych pojazdów, gdyż droga hamowania motocykla jest dłuższa niż samochodu, szczególnie na śliskiej nawierzchni,
  • zawsze wcześnie i wyraźnie sygnalizować zamiar wykonania manewru skrętu czy też zmiany pasa ruchu,
  • kierowcom samochodów często trudno ocenić prędkość motocyklisty dlatego należy cały czas być uważnym i obserwować drogę, aby w razie sytuacji niebezpiecznej móc szybko i odpowiednio zareagować,
  • od momentu rozpoczęcia jazdy należy koncentrować się wyłącznie na bezpiecznej jeździe i sytuacji na drodze.

Po kilku miesiącach przerwy kierujący samochodami muszą ponownie przyzwyczaić się do ich obecności. 

Widok motocykla na drodze może być zaskoczeniem. Utrudniona może być ocena jego odległości i prędkości dlatego należy założyć, że jedzie znacznie szybciej, a tym samym wcześniej niż nam się wydaje zbliży się do nas. Ponadto motocykl jadący w dużym ruchu innych pojazdów może łatwo zniknąć z pola widzenia – warto o tym wiedzieć wykonując manewr zmiany pasa ruchu. Pamiętajmy, aby nie zmuszać kierującego jednośladem do gwałtownego hamowania, gdyż może to doprowadzić do utraty panowania nad motocyklem, a w konsekwencji do poważnego wypadku.

Źródło: malopolska.policja.gov.pl