Gorlicka Policja ostrzega przed oszustwami „na BLIKA” i sprzedażą internetową
Gorliccy funkcjonariusze od kilku dni otrzymują częste zgłoszenia o oszustwach dokonywanych metodą na Blika oraz przy dokonywaniu sprzedaży przez Internet. Takich zgłoszeń przyjęto w ostatnim czasie kilkanaście. Szkody w pojedynczych przypadkach sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych.
W ciągu kilku ostatnich dni na przełomie czerwca i lipca 2023 roku do Komendy Powiatowej Policji w Gorlicach zgłosiło się kilkanaście osób, które zostały oszukane metodą „na Blika”. Najczęściej scenariusz zdarzenia wyglądał podobnie. Pokrzywdzeni otrzymywali poprzez komunikator internetowy informacje o znanej im osoby z prośbą o pożyczenie jakiejś kwoty pieniędzy w związku z brakiem gotówki na zakupach, lub brakiem możliwości opłacenia otrzymanej przesyłki. Wiele osób, nie wiedząc, że właśnie korespondują z oszustem, wygenerowały i przekazały mu kody Blik i potwierdziły transakcję. We wszystkich przypadkach okazywało się, że prawdziwy znajomy wcale nie prosił o pożyczkę i kody do płatności Blikiem, a pieniądze zostały wypłacone w bankomacie daleko od miejsca zamieszkania pokrzywdzonego. Oszuści często przejmują konta osób na portalach społecznościowych (np. Fcaebok), następnie podszywając się pod właściciela takiego konta wysyłają prośby (np. poprzez popularny Messenger) o kod do Blika do jego znajomych.
Ponadto w ostatnim czasie w powiecie gorlickim doszło także do oszustwa przy sprzedaży bluzki na portalu internetowym. Bardzo szybko po wystawieniu na sprzedaż bluzki przez mieszkankę gminy Bobowa znalazła się osoba zainteresowana zakupem. Jednocześnie w przesłanej wiadomości twierdziła że ma problem z płatnością i w związku z tym ona przyśle na adres mailowy wiadomość jak dokonać tej płatności. Pokrzywdzona otrzymała wiadomość, która zawierała przesłany link do swojego banku. Następnie „zalogowała się” na swoje konto podając wszystkie dane dotyczące rachunku bankowego. Po podaniu tych informacji miała oczekiwać na konsultację z przedstawicielem banku ponieważ wprowadzone dane się nie zgadzały. Rzeczywiście po chwili zadzwonił telefon i podająca się za przedstawiciela banku kobieta kazała pokrzywdzonej ponownie zalogować się na swoje konto bankowe. Wtedy pokrzywdzona stwierdziła, że z konta zniknęło prawie 9900 zł. Dostała odpowiedź że to normalna procedura weryfikacji i że te pieniądze będą jej zwrócone później, natomiast teraz musi podać kod Blik, że sfinalizować transakcję sprzedaży bluzki. Po podaniu kodu „konsultant” banku szybko się rozłączył, a z konta zniknęło kolejne 9900 zł.
Apelujemy. Zawsze potwierdzaj - poprzez osobisty kontakt - informacje, czy rzeczywiście ktoś nam znany potrzebuje od nas pożyczki. Nie otwieraj żadnych przysłanych linków do przeprowadzenia płatności bo wtedy najczęściej dochodzi do przejęcia dostępu do naszego banku przez przestępców. Nie podawaj przez telefon lub Internet haseł i loginów oraz innych informacji do naszych kont bankowych. Nie instalujmy aplikacji do zdalnej obsługi naszego urządzenia, gdy ktoś nieznany nas o to prosi.
Gdy dojdzie do oszustwa należy poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu lub portali internetowego. Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą lub kupującym. Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y.